Wandeling langs de STAR
museumspoorlijn

 

Bekijk de wandeling in Google Maps

Klik op een marker om een kleine impressie te zien.
Klik dan op de kleine foto om een grotere foto te zien.

Bekijk meer foto's
Download route-en trackbestanden (zip file)

Verslag van de wandeling

Lengte van de wandeling: 27,6 km

We zijn vroeg begonnen want dit is de eerste keer dat we 25 kilometer gaan lopen. Omdat we niet zeker weten hoelang we er over zullen doen en niet weten hoe betrouwbaar de dienstregeling van de STAR is, besluiten we een auto in Zuidbroek te stallen en met de andere naar Stadskanaal te gaan.
De Star rijdt tot Veendam, sinds kort bedient Arriva de route Groningen-Veendam via Zuidbroek maar ons geheel op de dienstregeling vastpinnen lijkt ons nu niet handig.
We nemen eerst een kijkje op het rangeerterrein waar een aantal locomotieven en wagons staan opgesteld. Een deel zal nog aardig wat tijd om op te knappen vergen!
Het eerste deel van de wandeling voert ons langs de Handelskade.
Het Stadskanaal kon ontstaan doordat men het hoogveen ging ontginnen. In 1765 werd door de stad Groningen besloten een kanaal te laten graven van Bareveld tot Ter Apel. Dit kanaal heeft een lengte van 32 kilometer en werd in 1856 voltooid. Door de aanleg van het kanaal ontstonden de plaatsen Stadskanaal en Musselkanaal.
Nadat het veen grotendeels was afgegraven ontwikkelde zich langs het Stadskanaal een bloeiend gebied met ambachten, industrie (glasfabrieken, scheepswerven) en landbouw (aardappels en stro-karton). Er was veel handel, gericht op de drukke scheepvaart in het Stadskanaal. Op 15 juni 1906 werd Stadskanaal ontsloten door een spoorweg.

Gelukkig lopen we ook af en toe een stukje in de buurt van het spoor anders zou het wat saai worden.
Al pratend lopen we een stuk verkeerd; we missen een brug en moeten terug, om het kanaal over te steken. Als we Stadskanaal achter ons hebben gelaten komen we langs een picknickplaats met een groot National Geographic-raam.
Hierna passeren we zeven bruggetjes die in een leuk wandel/fietspad liggen.
Het landschap wordt doorsneden door kanaaltjes (wijken) die dienden voor afvoer van turf ed.
We passeren vervolgens de begraafplaats van Wildervank en komen in de bebouwde kom.
In het park dat we passeren zien we niet alleen honden die worden uitgelaten...
We beginnen nu uit te kijken naar een horecagelegenheid die open is maar alles lijkt uitgestorven....
Restaurant het Sluyshuis dat we aan de andere kant van het kanaal zien ziet er leuk uit maar is gesloten...

Uiteindelijk zien we terrasstoeltjes voor Pizzeria "La Fontana" staan. De deur is open maar de eigenaar laat ons weten dat ze eigenlijk nog gesloten zijn.
Als we vertellen dat we al 17 km. gewandeld hebben biedt hij ons koffie aan die hij ons op het terras komt brengen. Hij vertelt dat in zijn land (Kosovo) gastvrijheid heel normaal is en hij weigert betaling voor de koffie. Waar maak je dat nog mee...
Vol trots laat hij ons het sfeervolle terras aan de achterkant van zijn restaurant zien.
Hierna kunnen we er weer even tegen en we vervolgen onze weg.
In de verte hadden we al een paar keer de stoomfluit van de locomotief van de Star gehoord en bij het station van Veendam besluiten we om even te wachten tot de trein passeert. Op dat moment komt ook de trein van Arriva vanuit Groningen binnen; een groot contrast tussen nieuw en oud...

Hierna voert de wandeling voor een groot deel langs drukke wegen. Vlak voor Muntendam slaan we rechtsaf en lopen via een voor de NAM gereserveerde weg naar Zuidbroek. Dit stuk is wat saai.
Nadat we de gaslokatie van de NAM zijn gepasseerd gaan we als de gesmeerde bliksem naar het eindpunt.
We hebben het volbracht! We zijn voldaan....

Kijkend naar de afgelegde afstand komen we op 30 kilometer, inclusief het stuk dat we verkeerd zijn gelopen. Na correctie komen we dan uit op 27,6 km. Naar onze mening is er meer uit deze wandeling te halen; meer langs het spoor en/of minder langs drukke wegen.
Verder viel het ons op dat de horeca niet echt aanwezig was en dat is in het hoogseizoen wel wat vreemd...

Verslagje van de wandeling
klik op de foto's voor een vergroting

 

 

 

Wederom een wandeling die we voor de Stichting Wandelen Groningen hebben nagelopen. Het is een wandeling die op 18 juni 2005 in het Dagblad van het Noorden heeft gestaan. De lengte is begroot op
25 km. maar wij klokten 27,6 km. Op een aantal plaatsen kruist de wandeling het spoor van de museumspoorlijn STAR die rijdt tussen Musselkanaal en Veendam en wordt gerund door vrijwilligers.
Deze verbinding werd tot in de tachtiger jaren door de NS gebruikt. Het spoor loopt nagenoeg geheel langs de grens tussen Groningen en Drenthe, de Semslinie, en doorkruist daarmee de streek die bekend staat als de Veenkoloniën van Oost-Groningen. Met een lengte van 26 km is het de langste museumlijn van Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar begin van de pagina

 

Wandelhoofdmenu