Wandeling Bedum-Onderdendam-vv.

 

Bekijk de wandeling in Google Maps

Klik op een marker om een kleine impressie te zien.
Klik dan op de kleine foto om een grotere foto te zien.

Bekijk meer foto's
Download route-en trackbestanden (zip file)

Verslag van de wandeling

Lengte van de wandeling: 14 km

We beginnen de wandeling op de Vlijt en gaan via het IJsbaanpad naar het Boterdiep. De weg is even verderop versperd dus maken we een omweg door oud Bedum en bereiken zo de spoorlijn Groningen-Delfzijl.

De windmolen aan Ter Laan domineert dit deel van het landschap.

We passeren de spoorwegovergang en gaan in de richting van Westerdijkshorn.


Het plaatsje is ontstaan op de plaats waar de Wolddijk een haakse hoek maakt. De naam is hier dan ook een verwijzing naar: horn = hoek. Ook aan de oostzijde van Innersdijken, het gebied waaromheen de dijk ligt bevindt zich een dijkshorn, vandaar dat het voorvoegsel Wester is toegevoegd.
Het dorp had oorspronkelijk een eigen kerk. Deze is in 1801 afgebroken. De kerktoren bleef staan en werd in 1872 opgeknapt. Ook het kerkhof is bewaard gebleven. (bron: Wikipedia)

Geregeld komen we in de sloten drijvende huisjes tegen; bedoeld om muskusratten mee te vangen.

In de Oude Ae zien we een constructie die ons niet geheel duidelijk is: beton met rails; misschien een laad-en loskade voor een steenfabriek?

Via het Dijkhornsterpad gaan we in de richting van Onderdendam.

In de verte zien we een stukje historisch erfgoed; een oude steenfabriek.
We lopen verder naar Onderdendam en passeren het landgoed Oudebosch.

Oudebosch maakte deel uit van het kerspel Onderwierum en was verbonden met deze dorpwierde middels een kerkenpad. In 1840 werden de kerken in Onderwierum en Menkeweer afgebroken en de kerkelijke gemeente werden overgedragen naar het veel jongere Onderdendam. In zowel Onderwierum alsook op Menkeweer zijn de mooie begraafplaatsen bewaard gebleven op het hoogste punt van de wierden.

Onderdendam beleeft zijn gloriejaren nadat het Boterdiep als trekschuitverbinding wordt verbeterd tussen 1623 en 1653 en zich met het Winsumerdiep en Warffummermaar verbindt. Op dit kruispunt van vaarwegen wordt een rechtbank en een schipperbeurs gesticht. Bovendien zetelt hier het bestuur van het belangrijke Waterschap Noorderzijlvest. De vele schippers maken gebruik van de vele neringdoenden en samen met de Duitse arbeiders van de steenfabrieken bezoeken ze de - in totaal elf - cafés die in Onderdendam waren gevestigd. Nadat het spoor van Groningen naar Delfzijl in 1884 via Bedum in gebruik wordt genomen boet Onderdendam in op zijn economische en bestuurlijke betekenis.

In vroegere tijden was het gebruikelijk om veel goederen over het water te verplaatsen met behulp van ‘trekschuiten’. Was de eigenaar van zo’n schip een beetje vermogend, dan werd de schuit door een paard voortgetrokken, bij een krappe financiële situatie was het nogal eens de schippersvrouw die ‘in de lijn’ liep. Hier en daar zijn vandaag de dag nog ‘rolpalen’ te vinden, die in bochten van de waterloop werden geplaatst zodat de trekschuiten niet tegen de kant aan voeren. Het beeld naast de brug in Onderdendam verbeeldt schippersvrouw en rolpaal op treffende wijze.

We verlaten Onderdendam en gaan via een bijna kaarsrecht pad weer naar Bedum.

 

 



Verslagje van de wandeling
klik op de foto's voor een vergroting

 

 

 

Deze wandeling is spontaan ontstaan.
Na deze ronde eens op de fiets te hebben gedaan ontstond het plan om het ook eens te voet te proberen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar begin van de pagina

 

Wandelhoofdmenu